A vasúti síneket már több mint 100 éve egy különleges, úgynevezett termites technológiával hegesztik össze. De hogyan működik ez a látványos eljárás?
A módszert egy német vegyész, Hans Goldschmidt találta ki az 1900-as évek elején. Ő dolgozta ki azt a folyamatot, amelynek során nagy hő keletkezik egy kémiai reakcióval, és ez elég ahhoz, hogy megolvadjon a fém – így össze lehet hegeszteni a síneket.
A termites hegesztés alapja az, hogy alumíniumport összekevernek vaspoxiddal (vas-oxiddal), és ezt meggyújtják. A reakció során nagyon magas hőmérséklet – körülbelül 2300 °C – jön létre, és ez megolvasztja a vasat. Az így keletkező folyékony fém befolyik a sínek közé, és amikor kihűl, szilárd kötést alkot, vagyis „összeheged” a két sínvég.
A folyamat így néz ki:
1. A két sínvég közé egy öntőformát tesznek.
2. A formába felülről beletöltik az alumínium- és vasoxid-keveréket.
3. A keveréket meggyújtják.
4. A hő hatására megolvad a vas, és kitölti a sínek közti rést.
5. A felesleges anyagot eltávolítják, és ha kihűlt, már készen is van a sínszakasz.
Ezt az eljárást először Budapesten, majd más városokban is használták, például a Keleti pályaudvaron. A módszer máig népszerű, mert egyszerű, gyors és megbízható. Ma már villamospályák építésénél is alkalmazzák, és a folyamatot gyakran látni is lehet az utcán, amikor kis kályhából csapnak ki a lángok.