Több tízezer alkatrész egyetlen járműben?


Egy modern autó akár 20 000 különböző alkatrészből is állhat, de a gyárban ennél jóval kevesebb részből szerelik össze.

Talán meglepő, de még a mérnökök sem tudják pontosan, hány darabból áll egy autó, mivel ez sok mindentől függ. Például, hogy az autó mennyire felszerelt, van-e benne extra berendezés, vagy hogy benzines-e vagy dízelmotoros.

Vegyünk egy híres példát: az 1965-ben bemutatott VW Bogár kb. 6300 alkatrészből épült fel. Ebből körülbelül 400 darab volt, ami közvetlenül a motort alkotta. Egy mai autó ennél sokkal összetettebb. A ’80-as, ’90-es évek autóiban tízezres nagyságrendű darabszám volt jellemző.

De hogyan állnak össze ezek az alkatrészek? A gyárba gyakran már előre összeszerelt részegységek érkeznek, például pedálcsoport, világítás, kábelek vagy komplett motor. Ezért a gyártósoron nem külön-külön, hanem kész egységek kerülnek beépítésre.

Egy 2010 körüli VW Golf például körülbelül 15 000 különálló alkatrészt tartalmaz. Egy mai, jól felszerelt autóban viszont már 30 000 körüli elem is lehet. Ez azért van, mert a mostani járművekben rengeteg elektronika, kényelmi és biztonsági rendszer található, például fedélzeti számítógép, tolatókamera vagy elektromos ülésállítás.